Kada reklama būna neteisėta?
Planuodami reklamos turinį, privalome laikyti reklamos įstatymo (RĮ).
Neteisėta reklama pripažįstama tada, kai ji yra:
- klaidinanti,
- neteisėtai lyginamoji,
- pažeidžianti specialias taisykles.
Klaidinanti reklama, klaidinanti bet kuriomis sąlygomis (NKVVDĮ):
- apgaulingas kokybės ženklo naudojimas,
- apgaulingas tvirtinimas apie licenciją,
- apgaulingas tvirtinimas apie gydymą,
- prizų nedavimas,
- „nemokamas“ produktas,
- apgaulingas kainų/savybių nurodymas.
Klaidinga, kai nustatome, kad reklama (RĮ 5 str.):
- neteisinga,
- neišsami,
- netinkamai pateikta.
Pavyzdžiai, kaip reklama klaidinga visais atvejais:
- Reklamos skelbėjas siūlė patikimas investicijas, nors neturėjo licencijos tokiai veiklai.
- Reklamoje tvirtinama, kad magnetinė juostelė gydo nuo artrito, nors nebuvo atlikti jokie tyrimai.
- Reklama siūlė laimėti „svajonių“ automobilį, tik nepaminėjo, kad jis be variklio.
- Reklama siūlė perkant dvi padangas dvi gauti nemokamai. Paaiškėjo, kad padangų kaina buvo pakelta.
- Šūkis „greičiausias kelias iki pinigų“.
- Šūkis „žemiausia kaina“.
- Šūkiai: „mes geriausi, greičiausi“ ir panašiai.
- Nuolaidos nuo 20 iki 70 proc., kai reali didžiausia nuolaida yra 60 proc.
- Kainų palyginimas – sena kaina: netikra, neaiški, dirbtinai pakelta.
- Energiją taupantys prietaisai.
- Yra papildomų sąlygų. Tai jos turi būti pastebimos ir aiškiai išvardinamos.
- Produkto sudėtis.
Neleistina lyginamoji reklama
Reklama, kurioje tiesiogiai ar netiesiogiai nurodomas konkurentas ir jo produktai (RĮ 6 str.)
Teisėta lyginamoji reklama:
- neklaidina,
- Ima prekes iš vienos lentynos (pvz., telefoną su telefonu, o ne telefoną su televizoriumi),
- vertina objektyviai,
- nejuodina konkurento,
- nekelia painiavos,
- nesišildo konkurento reputacijos spinduliuose,
- neimituoja konkurento.