Bostono matrica

Bostono matrica

Bostono matrica – tai Briuso Henderseno, kompanijos “Boston Consulting Group” įkūrėjo, sukurtas analitinis įrankis, skirtas tirti bei kurti rinkodaros strategijas. Bostono matrica dar  dažnai vadinama BCG zoologijos sodu, mat jos koncepcijoje vartojami tokie simboliai ir terminai, kaip šunys, pinigų karvės, laukinės katės ir kt. Šie terminai šiandien užima svarbią vietą šiuolaikinėje verslo terminologijoje. Būtent jais remiantis daugelis įmonių peržiūri savo verslo vienetų pozicijas ir vertina įmonės veiklos perspektyvas.

Analizuojamos įmonės produktai ar teikiamos paslaugos suskirstomos į keturias grupes ir išdėstomos dvimatėje matricoje. Vertinant verslo segmentų veiklą, svarbūs du rodikliai – santykinė užimamos rinkos dalis bei rinkos paklausos augimas. BCG modelis daug dėmesio skiria ne pelnui, bet piniginių srautų judėjimui, nes būtent jis nulemia įmonių pajėgumą įmonei plėtotis.

Pinigų karvės sektoriuje atsiduria tokie produktai ar paslaugos, kurios užima didelę rinkos dalį lėtai augančioje rinkoje. Šiame subrendusių veiklos sričių sektoriuje cirkuliuoja dideli pinigų srautai, kurių perteklius panaudojamas kitoms rinkos dalims gerinti.

Šunys, arba augintiniai, yra segmentas, kuriame atsiduria mažą rinkos dalį lėtai augančioje rinkoje užimančios veikos sritys. Šunys yra vienas svarbiausių tiriamųjų, mat įmonės vadovams reikia nuspręsti, ar verta toliau į juos investuoti, ar naudingiau sustabdyti investicijas į šį segmentą. Labai svarbu aiškiai numatyti investicijų tęsimo ar stabdymo pasekmes įmonės veiklai.

Žvaigždės yra didelę rinkos dalį sparčiai augančioje rinkoje užimančios veiklos sritys ar produktai. Žvaigždės pasižymi pakankamai dideliu pinigų srautu. Žvaigždės segmentą stengiamasi reguliuoti taip, kad ateityje, subrendus rinkai, žvaigždė taptų pinigų karve.

Laukinės katės, arba klaustukai, užima gana nedidelę rinkos dalį, tačiau pasižymi labai sparčiu rinkos augimu. Kitais žodžiais tariant, tai daugelio įmonių atskaitos taškas. Kai rinkos augimas lėtėja, laukinės katės turi galimybę tapti žvaigždėmis ir net pinigų karvėmis. Kita vertus, esant didelei konkurencijai, laukinės katės gali virsti ir šunimis.

Taigi, naudojantis Bostono matrica, įmonės turi galimybę peržiūrėti, į kokias prekes ar paslaugas investuoti verta, kuriuose segmentuose investicijas verta stabdyti, kaip reikia keisti bei tobulinti strateginius investavimo sprendimus.

Esminiai punktai:

  • Verta sustabdyti investavimą į šunis, jei šis produktų ar veiklos sričių segmentas įmonei neneša naudos;
  • Žvaigždės – tai segmentas, kurį svarbu tinkamai kontroliuoti ir tausoti, kad ateityje neštų dar didesnę naudą, o subrendęs virstų pinigų karve;
  • Gera investicijų į pinigų karves kontrolė – raktas į įmonės veiklos sėkmę;
  • Svarbu stengtis neprarasti laukinių kačių – gerai valdomos jos turi potencialo virsti žvaigždėmis;
  • Didžiausias pelnas gaunamas rinkai subrendus.
'

MARKETINGO SPECIALISTŲ KOMANDOS NUOMA

POPULIARIAUSIAS MARKETINGO PASLAUGŲ PAKETAS

Sužinoti daugiau

MARKETINGO AUDITAS

JŪSŲ ĮMONĖS MARKETINGO AUDITAS IR 2 VAL. KONSULTACIJA TIK 99 €

Registruokis