3 pagrindinės problemos, kai pasamdai „freelancer“ ir kaip jas išspręsti?

Kaip išsirinkti tinkamą  freelancer’į?

Tiek laisvai samdomas darbuotojas  (angl. freelancer), tiek jį samdomas klientas susiduria su tam tikromis nesėkmėmis ar nesklandumais. Dažnai įmonės bijo samdyti pagalbą iš išorės dėl ankstesnės savo patirties su užsakomosiomis paslaugomis iš išorės (angl. outsourcing). Taigi, pakalbėkime apie tai, kokie yra mitai ir tiesos apie laisvai samdomus darbuotojus, kaip jie mąsto ir kaip su jais elgtis, kad viskas būtų efektyvu.

Pirmoji problema – sunku pasirinkti freelancer‘į. Dažniausiai, kai žmonėms reikia papildomos pagalbos, jie apie tai praneša, kokiose nors konkursuose, ar tiesiog ieško Google paieškoje. Ir tuomet pasimato, kad yra labai daug variantų ir jie visi atrodo labai profesionaliai. Taigi, kaip pasirinkti? Arba kaip rasti laiko skaityti visus tuos prisistatymus? Tai kelia stresą, taip? Juk tiek daug pasirinkimų ir ką išsirinkti?

Atsipalaiduokite, tai nėra taip blogai.

Štai keletas patarimų, kaip pašalinti pirmus kandidatus į Jūsų siūlomą vietą:

  • Jeigu pasiūlymas yra atsiunčiamas praėjus tik 5 minutėms nuo Jūsų užklausos. Tai dažniausiai reiškia du dalykus: jie paprasčiausiai turi standartinį tekstą, kuri siunčia visiems ir tikriausiai net neskaitė, ko tiksliai Jūs norite. Taigi, sunku pasitikėti žmonėmis, kurie remiasi tik „greičio žaidimu“ per daug akivaizdžiai.
  • Jei pasiūlymas akivaizdžiai matosi, kad buvo kopijuotas ir įklijuotas. Šiuo metu yra begalės skelbimų, todėl reikia kažko, kas šiek tiek atskirtų visus tuos kopijuotojus. Vis dažniau galima pamatyti ant darbų aprašymų tokius pageidavimus: „Prašome pasiūlymą pradėti tokiais ir tokiais žodžiai“.  Tai leidžia įsitikinti, kad žmogus bent jau skaitė.
  • Jeigu jie pardavinėja tik savo paslaugas, o ne sprendimą Jūsų problemai. Jeigu siūlytojai daug kalba apie tai kokie jie šaunūs ir profesionalūs freelancer‘iai ir visiškai nieko nesako apie Jūsų konkretų projektą. Tai dažniausiai reiškia, kad jie nesivargino skaityti visai. Arba dar blogiau, jiems netgi nerūpi Jūsų projektai – jiems tik rūpi gauti darbą/pinigus.
  • Jeigu gavote trumpą ir nedetalizuotą atsakymą. Jeigu Jūs skaitote kažką panašaus į „Aš galiu tai padaryti už 500 eurų“ (nesvarbu, kokia suma nurodyta), tai reiškia, kad žmogus nesivargino parengti išsamesnio paaiškinimo, kodėl tai tiek kainuoja ir ką tiksliai jis padarys už šią sumą. Dažniausiai tai reiškia, kad jie taupo laiką rengiant pasiūlymus. O tai gali reikšti ir tai, kad jie taupys laiką ir darant darbus. Profesionalūs kandidatai linkę siųsti mažiau pasiūlymų, bet siunčia ten, kur jie konkrečiai ir tikrai tinka.

Taigi, čia buvo keturi patarimai, kai sumažinti netikslingus pasiūlymus iš freelancer‘ių, tačiau vis tiek dar liko nemažai pasiūlymų. Taigi, kaip rasti tuos, kurie gali atlikti užduotis geriausiai ir kaip pajusti, kuris yra geriausias iš geriausių?

  1. Prašykite buvusių klientų atsiliepimų ar buvusių projektų pristatymų. Dažniausiai laisvai samdomi darbuotojai parodo savo įvertinimus, darbus, grįžtamąjį ryšį, netgi darbo kainas. Peržiūrėkite klientų atsiliepimus. Aišku, nepamirškite, kad nauji freelancer‘iai neturi dar atsiliepimų, tačiau jie vis tiek gali būti tinkami, todėl paprašykite jų darbų pavyzdžių.
  2. Suprantama kalba. Žmonės gali galvoti, kad svetainių kūrėjams puiki lietuvių kalba nėra svarbiausias dalykas. Tačiau taip galvoti yra klaidinga. Jeigu Jūs esate freelancer‘is, Jūs turite sugebėti savo  mintis išreikšti laisvai ir bendrauti su klientu be jokių barjerų. Taigi, jei Jūs esate klientas ir pastebėjote, kad pasiūlyme trūksta aiškumo, tai gali būti nemažas įspėjimas, kad geriau nepradėti dirbti su šiuo žmogumi. Mes nekalbame apie gramatines klaidas, keletą spausdinimo klaidų ar praleistus kablelius. Viskas dėl to yra gerai. Svarbiausia turite suprasti tekstą lengvai ir nepraleisti daugiau laiko bandant iššifruoti, ką norėjo pasakyti freelancer‘is.
  3. Teisingi klausimai ir pasiūlymai. Jeigu laisvai samdomas darbuotojas nori skirti laiko Jūsų projektui, jis turėtų užduoti klausimus – ne tik, kad išsiaiškintų užduotį, bet kad suprastų Jūsų galutinį tikslą. Jeigu Jums reikia internetinės svetainės, tai iš tikrųjų nereiškia, kad reikia tik svetainės. Jūsų tikslas tikriausiai yra parduoti daugiau prekių/paslaugų, o internetinė svetainė yra tik įrankis tai padaryti. Profesionalas turėtų uždavinėti tinkamus klausimus ir siūlyti alternatyvius būdus, kaip pasiekti tikslus arba bent jau pasiūlyti atšaukti kai kurias funkcijos, kurios nėra reikalingos bei taupytų Jūsų laiką ir pinigus.
  4. Pirmiausia, kalbėti apie projektą, o tik po to apie pinigus. Galbūt tai skamba kvailai, bet pinigai turėtų būti rezultatas ir atlygis už profesionalų darbą, o ne kaina už laiką. Taigi, patikimas freelancer‘is pirmiausia kalbės apie projektą, Jūsų tikslus ir tik po to įvertins galutinę kainą.

Taigi, čia buvo keletas patarimų, kaip atsirinkti freelancer‘į iš daugelio kitų kandidatų.

Antroji problema yra susijusi su darbu su jais. Freelancer‘iai yra nenuspėjami.

Atrodo, kad dauguma laisvai samdomų darbuotojų yra savanaudiški ir tingus bei dirbantis tada, kada jie nori, o ne tada, kada Jums reikia. Tai iš dalies tiesa. Neretai projektai atrodo būtent taip:

  • Jūs pasamdote freelancer‘į.
  • Abi pusės būna susijaudinusios dėl darbo įdomiame projekte.
  • Kažkur per vidurį projekto Jūs susiduriate su rimtais iššūkiais ar nesusipratimais.
  • Sumažėja freelancer‘io motyvacija dirbti.
  • Freelancer‘is gauna kitų įdomių projektų.
  • Ir jie dingsta – neatsako elektroniniu paštu, nekelia telefonų, ignoruoja.
  • Iš esmės – Jūs pasmerkti.

Skamba girdėtai? Pagalvokime, kodėl taip atsitinka. Štai keletas priežasčių:

  • Freelancer‘iai dažniausiai galvoja, kad jie yra laisvi dirbti tada, kada jaučia, kad nori dirbti. Kitu atveju, kodėl jiems būti laisvai samdomiems?
  • Freelancer‘iai dažniausiai per optimistiškai vertina projektą ir kiek iš ties jie gali padaryti. Būkime teisingi, žmonėms blogai sekasi su laiko apskaičiavimu.
  • Labiau patyrę freelance‘iai supranta, kad jie yra vertingi, kas reiškia, kad Jūs turite nuolat juos motyvuoti, klausinėti ir įtikinti, kad jie iš tikrųjų dirbtų.

Pagalvokime, ką Jūs, kaip klientas, galite su tuo padaryti.

  • Susitarkite dėl visų terminų prieš pradedami darbą – kiek laiko per dieną reikia, koks bus komunikacijos kanalas (bent kartą per savaitę reikia susisiekti), ką laikysite akivaizdžiais rezultatais, kokie bus etapai ir pan. Iš esmės, kuo mažesnę minčių laisvę Jūs paliksite, tuo daugiau šansų turėsite realiam, produktyviam darbui.
  • Būkite realistai vertinant save. Jeigu norite sukurti kitą Facebook per savaitę, turime Jums gerų ir blogų žinių. Geros žinios – Jūs rasite freelancer‘į, kuris Jums prižadės tai padaryti. Blogos žinios – jie nepadarys. Kaip sakoma – „devynios moterys negali pagimdyti vaiko per vieną mėnesį“.
  • Nuolat bendraukite ir nepradinkite. Visada klauskite – „Kaip sekasi?“, įpraskite dalyvauti projekte – duokite grįžtamąjį ryšį, greitai atsakinėkite į klausimus ir būkite matomi. Klientas, kuris duoda užduotį ir dingsta savaitėmie yra blogiausias motyvatorius. Freelancer‘iai nori pasijausti vertinami ir išgirstami.
  • Galų gale, tai yra apie pinigus. Būkime visiškai atviri. Jeigu ieškote pigiausios darbo jėgos – Jūs ją rasite. Ir tada vėl ieškosite žmonių, kurie būtų labiau patyrę ir galėtų ištaisytų prieš tai buvusiųjų darbą, arba net viską pradėtų nuo nulio. Jūs gaunate tai, už ką sumokate.

Teisingai, mes jau palietėme dvi problemas – kaip pasamdyti ir kaip dirbti su laisvais samdomais darbuotojais. Pateikiame trečią ir paskutinę problemą. Freelancer‘iai yra siaubingi darbo užbaigime.

Panagrinėkime, kodėl vyksta vėlavimas:

  • Nepakankamai buvo apsitarta iš anksto. Anksčiau buvo minėta, kad prieš pradedant dirbti, reikia aptarti visas detales. Jeigu manote, kad Jums tereikia pradėti ir pakeliui aptarsite detales, tada Jūs nepasieksite finišo tiesiosios. Be to, yra nemaža tikimybė, kad reikės pradėti projektą iš naujo dėl blogos strategijos pradžioje. Taigi, kaltinti galima abi puses – tingųjį klientą, kuris neskyrė laiko ruošiant apimtis ir freelancer‘į, kuris neuždavinėjo tinkamų klausimų.
  • Bendravimo trūkumas projekto metu. Tai susiję su ankstesnėmis mintimis, bet esmė, kad Jūs turite nuolat aptarti etapus ir progresą bent kartą į savaitę ar dažniau. Profesionalūs freelancer‘iai atnaujins informaciją patys, be Jūsų nuolatinių klausimų ar raginimų. Geras laisvai samdomas darbuotojas turi galvoti – „Jeigu klientas manęs pirmas paklausia, kaip klostosi reikalai, tai reiškia, kad aš per mažai su juo bendrauju“.
  • Neaiškūs galutiniai tikslai. Kada freelancer‘is gauna atlygį? Kada projektas bus baigtas? Bet problema, kad kartais sunku suprasti, kada projektas baigtas. Gali būti, kad vienas supranta vienaip, o kitas kitaip. Todėl jeigu abu neturėsite aiškaus supratimo, kada darbas baigtas, tai bus sunku pasiekti tą finišą.
  • Kompetencijos trūkumas. Tikrai sunku pasirinkti žmogų iki tol, kol dar ne per vėlu. Atrodo, kad projektas eina sklandžiai iki tol, kol pasiekiami paskutiniai etapai ir freelancer‘is susiduria su tam tikromis problemomis. Tai dažniausiai reiškia, kad trūksta gyvenimiškos patirties su didesniais projektais ar panašioje srityje. Daugiau nėra ką komentuoti šioje vietoje. Vienintelis vaistas – pirmoje vietoje nesamdyti tokio freelancer‘io. Iki šio etapo Jums reikės samdyti papildomą pagalbą užbaigti darbams.

Taigi, kaip galbūt jau pastebėjote, 3 iš 3 problemų yra bendros abejoms pusėms ir Jūs, kaip klientas, jas galite išspręsti bent iš dalies. Darykite, ką galite geriausio, kad padėtume laisvai samdomiems darbuotojams pabaigti savo darbą. Taip, Jums, kaip klientui, taip  pat reikia dirbti. Kartais gana sunkiai.

Apibendrinant visas tas mintis į keletą pagrindinių punktų, ką turėtume padaryti, kai pasamdote freelancer‘į:

  1. Skirkite nemažai laiko pasirenkant tinkamą kandidatą – greitas pasamdymas retai būna sėkmingas.
  2. Turėkite realius lūkesčius apie pinigus, laiką ir terminus.
  3. Turėkite aiškų galutinį tikslą –  ką Jūs norite pasiekti ir kada būsite laimingas dėl rezultato.
  4. Būkite įsitraukęs – tinkamai paruoškite užduočių aprašymus, nuolat bendraukite, suteikite grįžtamąjį ryšį.

Taigi, tikimės, kad šis straipsnis padės Jums susirasti, pasamdyti ir dirbti su freelancer‘iu efektyviau.

MARKETINGO AUDITAS

JŪSŲ ĮMONĖS MARKETINGO AUDITAS IR 2 VAL. KONSULTACIJA TIK 99 €

Registruokis
versmo

Koncentruotos vidinio marketingo žinios

baneris Sužinoti daugiau