Kodėl svarbus marketingo strateginis planas

Kodėl svarbu įmonei turėti marketingo strategiją?

Prieš atsakant į klausimą, kodėl svarbu turėti įmonei marketingo strategiją, reikia suprasti, kas tai yra ir tuomet viskas pasidaro aišku. Visi verslininkai, įmonių vadovai sako, kad jie turi galvoje strategiją ir žino, ką reikia daryti, tačiau iš tikrųjų, jeigu strategija nėra užrašyta ir patvirtina vadovybės, tai iš esmės net nėra strategijos ir jos neturi. Susisteminti tikslai, uždaviniai, išgrynintos vizija, misija, vertybės, išsamūs tyrimai ir aiškus ateities planas būtent tai yra strategijos kūrimo pagrindas.

Vis dėlto jeigu galvojate, kad išsiversite be marketingo strategijos, turime Jūs nuvilti. Kiekviena įmonė turi turėti aiškiai užrašytą  marketingo strategiją.

Didėjanti konkurencija, vis nauji prekės ženklai judina visą rinką ir nebegalima likti tokiais, kokiais buvome anksčiau, turime judėti į priekį. Tačiau, kaip judėti į priekį, jeigu nežinome, kur tas priekis, kur galimos nišos ar ką jau daro konkurentai, koks mūsų išskirtinumas ir kokia vieta rinkoje? Taigi, tas, kas būdavo anksčiau, iš esmės jau nebeveikia, todėl turime keistis. Vartotojų lūkesčiai ir poreikiai gerokai pakilo ir nebeužtenka jiems suteikti tik kokybę, jie reikalauja pridėtinės vertės. Tačiau ar kiekviena įmonė žino, kokią pridėtinę vertę jie gali suteikti savo vartotojui? Taigi, svarbu sukurti ilgalaikį emocinė ryšį tarp prekės ženklo ir jo tikslinio vartotojo. O kruopščiai, atsakingai ir metodiškai suplanuota marketingo strategija – puikus kelias.

Norint turėti aiškų, nuoseklų ir tikslingą marketingo planą būtina gerai žinoti veiklą ir ištirti aplinką, kurioje esate. Nes įmonės veiklai daug įtakos turi makroaplinka, t. y. ekonominiai, politiniai, socialiniai, kultūriniai, technologiniai aspektai. Jūsų strategija negali apsiriboti tik tai, ką jūs darote, tačiau turite suprasti ir aplinką, kurioje veikiate, kokie yra įstatymai, mokesčiai, koks žmonių mentalitetas, galų gale religija ar naujausi technologiniai išradimai. Visa tai aptarus, pasimato platesnis vaizdas, kuriame įžvelgsite savo veiklos galimybės ir grėsmės.

Taip pat nei viena marketingo strategija nepasirašo be veiklos SSGG analizės. SSGG metodas jau senas, tačiau būtina jį atlikti kiekvienoje įmonėje. Ar iš tikrųjų taip lengva įmonei įvardinti, kokios jų stiprybės, silpnybės, galimybės ir grėsmės. Galbūt įmonė nepastebėjo, kokių stiprybių turi ir nemokėjo dar jų išnaudoti, o galbūt yra aiškios silpnybės, tačiau yra galimybė jas pašalinti ir produktyviau veikti.

Jeigu mes patys nežinosite savo verslo vietos rinkoje, tai negalėsime atitinkamai ir veikti. Todėl rinkos analizė yra būtina norint išsiaiškinti, kokią rinkos dalį užimate patys bei kas yra jūsų konkurentai. Nepamirškite, kad konkurentai yra ne tik tiek, kuriuos jūs laikote konkurentais, kitaip vadinami tiesioginiai, kurie tiek savo apyvarta, tiek savo veikla yra panašūs, tačiau turite gerai pažinti ir didžiuosius konkurentus, kad galėtumėte į juos lygiuotis ir gal rasti nišas, kur juos aplenkti. Juk kiekviena įmonė nori augti. Taip pat yra netiesioginiai konkurentai, kurie galbūt negamina ir nedaro to paties, kaip Jūs, tačiau vartotojas juos gali pasirinkti kaip alternatyvą ar pakaitalą Jūsų prekėms ar paslaugoms. Taip pat yra mažieji konkurentai. Dažniausiai šie konkurentai yra nuvertinami ir į juos nekreipiama dėmesio, tačiau juk žinote, kad iš pradžių visi būname maži, bet iki kokių didelių ir žinomų prekės ženklų išaugame. Na ir kaip atskirą kategoriją galima nagrinėti užsienio konkurentus, nes vis didėja prekių ir paslaugų iš užsienio, dažnai siūlydami mažesnę kainą negu vietinės įmonės. Todėl ši grėsmė auga ir reikia taip pat suprasti, kaip Jūsų įmonė atrodo tarp užsienio įmonių.

Kiekvienas verslininkas ir įmonės vadovas sakys, kad savo produktą jis išmano puikiai. Tačiau tam tikra praktika rodo, kad tikrai ne visada. O galbūt ir puikiai išmano, tačiau jo darbuotojai – ne. Kodėl? Nes vadovai dažnai viską laiko galvoje, o kaip jau minėjome, svarbu užrašyti. Taigi, dar vienas etapas – produktų/paslaugų situacijos analizė. Marketingo strategijoje turi būti aiškiai nurodyta, kokios paslaugos/ produktai, kokios veiklos kryptys, kokie produktų privalumai, kaip visa tai atrodo, silpnybės, stiprybės, grėsmės, galimybės, pozicionavimas, išskirtinumai, produktų/paslaugos vizija, misija, asortimento plotis ir gylis, konkurencinė aplinka.

Aiškiai žinant savo verslo vietą rinkoje, turint savo veiklos SSGG analizę ir pažinus konkurentus, reikia pradėti suprasti savo vartotojus.

Marketingo strategijos stiprioji pusė yra tai, kad ji paremta tyrimais, skaičiais ir analizėmis. Tai nėra tik nuojauta arba pačių vadovų įsitikinimai. Taigi, marketingo strategijos įgyvendinimas tampa efektyvus ir pati strategija pasirenkama teisingai tuomet, kai kompanijos tikslai atitinka jos vystymąsi, rinkos dalies augimą ir pelningumą. Vienas svarbiausiu veiksnių, atskleidžiančių kompanijos marketingo strategijos sėkmę – tai vartotojų poreikių atitikimas ir jų tenkinimas. Vartotojų poreikius galima išsiaiškinti tik atliekant tyrimus, tai gali būti vartotojų elgsenos stebėjimas, vartotojų apklausa, focus grupės ir pan. Visi šie tyrimai atskleidžia, kokie yra vartotojai, kokie jų lūkesčiai ir poreikiai, kaip jie renkasi, kas jiems svarbu. Taip pat tyrimai parodo ir kas yra įmonės tikslinė auditorija bei kur slypi potencialas.

Dar viena neatskiriama marketingo strategijos dalis yra pardavimų analizė. Marketingas ir pardavimai yra tampriai susiję, todėl norint turėti marketingo strategiją, reikia žinoti, kokie produktai pelningiausi, kas neša nuostolį ir t.t. Galbūt kai kurių produktų ar paslaugų rinkai tiesiog nereikia tai, kam toliau į tai investuoti?

Be anksčiau aptartų dalykų, įmonė negalėtų turėti aiškios ir nuoseklios marketingo strategijos, tačiau pagrindinis dalykas yra marketingo komplekso analizė, kurią sudaro: kainodara, pasiekiamumas ir rėmimo strategija. Praktikoje susiduriame, kad dauguma įmonių turi problemų dėl teisingos kainodaros sudarymo, kai kurie net nesupranta, kad produktai yra nuostolingi, o kai kurie viršija visas rinkos normas. Todėl kainodaros analizė ir palyginimas su konkurentų kainomis yra būtinas, nes gali būti atliekami įvairūs marketingo veiksmai, tačiau efektyvumas nebus pasiektas, jeigu kainodaroje yra spragos.

Pasiekiamumas reiškia, kaip įmonė gali pasiekti savo galutinį vartotoją ir kokiomis priemonės apie save gali informuoti. Būtent čia galima įžvelgti galimybės ir pamatyti, ką galima dar padaryti, kad vartotojai labiau sužinotų apie įmonę. O kokiomis priemonėmis tai daryti, atsako pasirinkta rėmimo strategija, t. y, marketingo priemonių planas, kuriomis pasinaudojant bus pasiektas tikslinis vartotojas. Marketingo priemonių yra daug ir šiai diena jos vis įdomesnės ir išradingesnės, todėl marketingo priemonės jungti ir maišyti tarpusavyje yra būtina siekiant gauti geriausią rezultatą. Tačiau marketingo priemonės taip pat turi būti atrinktos atsižvelgiant į tikslinį vartotoją, ką jis mėgsta, kur jis dažniausiai būna ir kas ji „kabina“.

Na ir, žinoma, iš visų tyrimų bei analizių išplaukia prekės ženklo pozicionavimas. Atsiranda aiškūs atsakymai į šiuos klausimus: koks mūsų išskirtinumas, kokią naudą teikiame klientui ir kokią jo problemą sprendžiame. Būtent suradę atsakymus į šiuos klausimus, žinosime, kaip save pozicionuoti ir koks yra mūsų išskirtinumas.

Galutinis visų analizių, tyrimų, apžvalgų rezultatas yra marketingo strategija, t.y. aiškios kryptis, kur mes judame, ką mes darome, kokie mes esame ir kokiomis priemonėmis tai pasieksime. Taigi, žinome aiškius tikslus ir žinome, kokių rezultatų norime.

Vadinasi, turite marketingo strategija, viskas nebėra tik įmonės vadovo galvoje, tačiau net ir turėdami užrašyta marketingo strategiją, ją  pasideda į „stalčių“. Todėl strategijos valdymo proceso nurodymas yra išsigelbėjimas ir kas jau yra tik pačios įmonės rankose, tai to proceso laikymasis – planavimas, įgyvendinimas, vertinimas, tobulinimas.

Turbūt perskaičius straipsnį nebekyla klausimų, kodėl įmonei būtina turėti marketingo strategiją, o atsakant trumpai – Jūs nebešaudot iš patrankos į žvirblius.

MARKETINGO AUDITAS

JŪSŲ ĮMONĖS MARKETINGO AUDITAS IR 2 VAL. KONSULTACIJA TIK 99 €

Registruokis
versmo

Koncentruotos vidinio marketingo žinios

baneris Sužinoti daugiau